ANNONCE

Slidgigt, også kendt som artrose, er en ledsygdom der medfører, at ledbrusken bliver slidt. Derudover ses en fortykkelse af ledkapslen og af den tilstødende knogle. Slidgigt er en almindelig sygdom hos ældre mennesker. Slidgigt rammer også overvægtige, eller folk der har dyrket sport på eliteniveau.

Motion og slidgigt

Mange tror fejlagtigt, at slidgigt skyldes slid. Det er dog langt fra tilfældet, og flere undersøgelser viser, at motion og træning har en positiv effekt på bl.a. muskelstyrken. Derfor er det en god idé at træne sine muskler og sin ledbevægelighed. Det er en god idé at prioritere træning og fysisk aktivitet i sin hverdag allerede inden man kommer op i alderen. Dette gør endvidere, at kroppen har lettere ved at komme sig igen hvis den skulle blive udsat for slag ved f.eks. et fald.

Det kan du selv gøre

Udover at leve et aktivt liv, findes der en række ting du selv kan gøre, også hvis du har fået sygdommen slidgigt. Det er vigtigt at du har et tæt samarbejde med din læge, så I sammen kan finde de bedste løsninger i form af medicin eller træning. Derudover kan du melde dig ind i Gigtforeningen, hvor du kan møde andre, der står i samme situation som du selv gør. Med tiden kan det blive nødvendigt at anvende hjælpemidler, så du nemmere kan klare dig igennem din hverdag. Det kan være hjælpemidler som en toiletstol, en toiletforhøjer, en gribetang eller et hjælpemiddel til når du skal have strømper på. Det kommer alt sammen an på, hvordan din sygdom skrider frem.

Spis sundt og varieret

Hvis du vil passe godt på din krop i mange år endnu, bør du spise en sund og varieret kost. Følg de officielle kostråd, hvor masser af grøntsager, fuldkorn og kalorielette løsninger især skal fremhæves. Din krop vil takke dig for at fylde den med alle de gode vitaminer.