Motion er vigtigt for alle, hvis de gerne vil holde sig i god form, holde sygdommene fra døren og have de bedste chancer for at få et langt og sundt liv. Derfor er der masser af gode grunde til at investere lidt tid i hjemmetræning hver dag.

Hvis du ikke orker at skulle ud ad døren for at komme til at træne, er der masser af muligheder for at træne derhjemme. En fordel er, at der ikke er fremmede mennesker, der kan se dig, mens du knokler for at forbrænde kalorier, og en anden fordel er, at du heller ikke skal gå i bad foran fremmede.

Generelt er der tre steder, du kan træne, og det er i fitnesscentre/motionscentre, ude i det fri og derhjemme. Fitnesscentre er typisk besøgt af mange mennesker, og der er fælles bad. Motion i det fri er meget afhængigt af vejret. Hvis du træner derhjemme, er du fri for fremmede mennesker, og din træning er heller ikke påvirket af vejret.

Maskiner eller udstyr?

Hjemmetræning kan foregå på flere måder. Du kan enten træne samtidig med, at du ser en instruktionsvideo til f.eks. aerobics eller yoga på YouTube, eller du kan træne, som du er med nogle få enkle remedier. Alternativt kan du investere penge i træningsudstyr, hvilket ofte er en god investering, da det er en engangsbetaling sammenlignet med at skulle betale hver gang, du tager i et træningscenter.

En træningsrutine kan eksempelvis være, at du cykler på en motionscykel i tyve minutter, derefter laver yoga i ti minutter og styrketræning i ti minutter på en træningsbænk.

Der er masser af muligheder for at sammensætte et effektivt træningsprogram til brug derhjemme, så du kommer igennem alle de muskelgrupper, som du ønsker, samt får forbedret din kondition med cardiotræning. Den bedste træning omfatter nemlig både cardio og styrketræning.